Utrecht bouwt een nieuw Stationsgebied. Dat is nodig; sinds de bouw van Hoog Catharijne was er sprake van achterstallig onderhoud, verloedering, een groeiend aantal reizigers, een groeiend aantal inwoners van de stad én een behoefte om het water weer terug in de singel te krijgen. Met de bouw van het nieuwe Stationsgebied pakt Utrecht al deze dingen tegelijk aan. De bouw van het nieuwe stationsgebied is een hechte samenwerking tussen Gemeente Utrecht, Corio, ProRail, Jaarbeurs en NS.
Utrecht centraal is het kloppend hart van het Nederlandse spoorwegnetwerk. Het aantal reizigers en passanten op Utrecht Centraal groeit nog altijd. Het station is ooit gebouwd voor circa 35 miljoen reizigers per jaar, maar op dit moment maken jaarlijks zo’n 88 miljoen mensen gebruik van het station. Dit aantal neemt in de toekomst alleen nog maar toe, naar verwachting tot zo’n 100 miljoen reizigers in 2030. Daarom wordt een nieuwe Stationshal gebouwd. Naast vanzelfsprekende betrokkenheid bij dit station is NS ook historisch met haar hoofdkantoren gevestigd in het stationsgebied en heeft zij verschillende gebouwen en terreinen in eigendom en gebruik. Door de gemeente en NS zijn afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het gebied en de terreinen. Het naast het station gelegen Stadskantoor Utrecht is bijvoorbeeld door NS voor de gemeente ontwikkeld.
In mijn betrokkenheid bij stationsgebied Utrecht heb ik gewerkt aan de Westflank Noord als vervolg op het Stadskantoor, de Westflank Zuid als ontwikkeling rond de Knoopkazerne, het Noordgebouw en het Zuidgebouw. Voor de Westflank Noord en Zuid zijn succesvol de bestemmingsplannen vastgesteld en wordt de verdere ontwikkeling voortvarend ter hand genomen.
Tijdsperiode: 2009 – 2014